Pages

Saturday, 3 December 2011

10 Cara Bila Bergaduh

Perbalahan sentiasa berlaku. Tidak semua di antara kita sebagai manusia akan bersetuju dengan pendapat orang lain setiap masa. Orang lain juga pun takkan sentiasa setuju dengan pendapat kita. Namun demikian, dalam percintaan dan perhubungan, perbalahan boleh menjadi terlalu mengikut emosi, sampai ke tahap boleh melukakan hati pasangan.

Cara Bila BERGADUH

Bila Bergaduh :

1) Jangan Bersyarah
Dalam perhubungan yang matang, anda mesti menghormati pasangan anda dan juga diri sendiri sebagai orang dewasa. Bila anda mula bersyarah dengan panjang lebar kepada seseorang itu tentang kesalahannya, ini boleh mencetuskan perasaan yang amat tidak selesa dalam dirinya. Satu ‘kuasa’ memberontak dan tidak puas hati terhadap anda boleh wujud hasil dari sikap tersebut. Oleh itu, selain dari bersikap “anda adalah betul” dalam situasi seperti ini, adalah lebih baik anda bercakap tentang bagaimana cara untuk membetulkan kesilapan yang telah berlaku. Fokus anda mesti kepada bagaimana untuk menyelesaikan masalah yang timbul dan juga supaya perkara itu tidak berulang lagi.
.
2) Jangan Balas Dendam
Selalunya, bila hati seseorang itu benar-benar disakiti oleh pasangannya, dia juga akan bertindakbalas untuk menyakiti hati pasangannya semula. Biar pasangannya rasa bersalah dan rasa apa yang dia rasa. Kononnya supaya pasangannya sedar bahawa kesalahan telah dilakukan. Pada masa itu,tindakan macam ni seolah-olah idea yang bagus,sebenarnya akan memalapkan lagi perhubungan. Jangan bertindak begitu. Bila anda salahkan pasangan anda tentang sesuatu perkara dan cuba buat dia rasa bersalah, anda mengatakan bahawa anda betul dan dia salah-hukuman telah dijatuhkan, susah nak selesaikan pergaduhan anda!
.
3) Jangan Tinggikan Suara
Bila emosi dan kemarahan menguasai diri, adalah sukar untuk mengawal suara lebih-lebih lagi bila pasangan anda sendiri meninggikan suara kepada anda. Walau apa pun, anda mesti ingat, merendahkan nada suara dan bercakap dengan tenang dan tidak menengking amat penting bila berbincang dalam sesuatu konflik. Suasana tenang membolehkan anda dan pasangan mendengar dengan lebih baik apa yang diperkatakan terhadap satu sama lain. Konflik dapat diselesaikan dengan lebih cepat dan tidak merebak dengan lebih teruk dan merosakkan.
.
4) Elakkan Terlalu Peribadi dan Sensitif
Masa situasi konflik tengah hangat, janganlah terlalu sangat “terasa”, jangan terlalu sensitif atau “take it too personal”. Keadaan yang tengah “panas” boleh buat anda terlepas cakap.Oleh itu pastikan anda tidak terlalu sensitif atas segala yang sedang diperkatakan kerana selalunya emosi lebih menguasai keadaan pada waktu ini. Oleh itu,kadangkala ada waktunya perkara betul yang pasangan anda katakan boleh menjadi perkara yang amat sensitif bagi anda dan anda pula boleh terlepas cakap atau sengaja “melepas” cakap tanpa berfikir panjang.
.
5) Jangan Timbulkan Perkara-perkara Kecil
Bila tengah bergaduh tu, jangan timbulkan perkara-perkara kecil yang langsung tak membantu selesaikan masalah. Perkara-perkara kecil yang dalam 2-3 hari akan datang tu dah boleh lupa contohnya, tak perlulah diungkit. Fikir sebelum timbulkan benda-benda kecil macam ni sebab ia takkan membantu, membakar semangat marah dan terukkan lagi keadaan tu adalah. Benda-benda kecil ni termasuk la juga perkara yang dah lama terjadi dah 3 – 4 bulan lepas contohnya jadi tumpu hanya pada isu yang sedang berlaku.
.
6) Mendengar Dengan Teliti
Walaupun susah nak dibuat, anda perlu jadi pendengar yang baik dan teliti. Pasangan anda mungkin dengan jelasnya beritahu apa yang anda berdua perlu untuk selesaikan masalah tapi disebabkan anda tak ambil perhatian, tak dengar dengan baik dan teliti, bukan saja cadangan dia anda tak ambil kira,malah anda pula bagi penyelesaian yang takde kena-mengena dan merumitkan keadaan.
.
7) Fokus Satu Isu Pada Satu Masa
Seperti biasa yang anda mungkin dah banyak kali dengar ~ fokus! Perkara terbaik yang anda boleh buat ialah kenal pasti apa punca sebenar masalah dalam perhubungan anda sekarang dan cari penyelesaian untuk isu itu sahaja. Bila anda mula bercakap tentang banyak perkara, macam-macam isu, anda mengelirukan keadaan. Selesaikan satu persatu dan bergerak ke punca isu yang lain bila isu pertama selesai. Tentu sekali anda ingin tau apa cerita sebenar yang jadi punca mengeruhkan hubungan anda supaya masalah dapat selesai dengan cepat, jadi pastikan anda fokus!
.
8.) Jangan Serang!
Biasalah, dah terlalu marah sangat, anda pun “naik angin”… bila perkara macam ni berlaku, biasanya anda boleh menyerang peribadi pasangan anda. Sebelum perkara macam ni berlaku, fikir dan sedar bahawa ia TAKKAN membantu malah memburukkan keadaan. Anda ingin selesaikan masalah, bukan nak serang pasangan anda.
.
9) Mesti Hormat
Perbalahan/pertelingkahan dalam perhubungan boleh menjadikan sesuatu perhubungan itu lebih matang dan lebih rapat malah lebih indah setelah konflik dan isu berakhir dengan baik. Nak jadi macam ni, anda perlu faham perbalahan perlu di lihat dalam konteks “learning experience” atau proses belajar selain melihatnya dari satu sudut saja. Beri perhatian, sabar, tenang, buat “eye contact”, tanya soalan yang relevan dan diperlukan dalam masa yang sesuai. Ini adalah antara cara utama untuk menunjukkan sikap hormat kepada pasangan anda. Bersama, dengan sikap seperti ini anda berdua PASTI boleh menyelesaikan segala masalah yang melanda.
.
10) Jangan Tinggalkan
Satu lagi perkara yang sukar dibuat bila bergaduh ialah berada tetap dalam tempoh konflik itu sedang berlaku, dari mula sampai selesai. Ramai orang bila dah tak tahan, marah sangat, terus tinggalkan pasangan, bermaksud terus keluar dari “medan” konflik atau pertelingkahan sekaligus membiarkan situasi “tergantung” macam tu je. Pasangan pun dia tinggalkan. Walaupun rasa tak boleh tahan sangat, marah ke, “tension” ke, jangan angkat kaki, tinggalkan konflik dan pasangan macam tu je. Bagi tau dia anda perlukan masa sekejap untuk tenangkan fikiran sebentar, mungkin anda pergi duduk tempat lain kejap ke… kemudian pastikan anda datang semula. Ini secara tidak langsung menunjukkan anda seorang yang berkaliber dan dapat mengurus emosi dengan baik tak kiralah anda lelaki atau wanita.
.
p/s : Jika ada masalah bawak lah berbincang dan jangan la anggap perpisahan adalah penyelesaian segala-galanya. Renung2kan…Peace no war!!

BiLa Seorang Lelaki Jatuh Cinta

Nak tau tak.. wanita bila sekeras mana pun pada seorang lelaki, lelaki itu akan menjadi selembut kapas jika dia telah jatuh cinta (love) kepada seorang wanita. Benarkah seorang lelaki yang keras hatinya boleh mengalirkan air mata demi seorang wanita? The power of love! Nasihat MediaSerius, jika 23 tanda ini anda lihat pada pasangan anda, percayalah dia sangat menyayangi anda…


Antara tanda-tanda seorang lelaki jatuh cinta (love) kepada seorang wanita :
.
Love 1. Dia bersungguh-sunguh melakukan sesuatu demi kekasihnya dengan rela bukan kerana terpaksa
.
Love 2. Dia sentiasa ingin menghiburkan kekasihnya dan berubah menjadi orang yang kuat bercakap
.
Love 3. Dia banyak menasihati kekasihnya kerana dia amat menyayangi kekasihnya
.
Love 4. Dia berusaha mengongkong kebebasan kekasihnya kerana perasaan cemburunya yang meluap-luap
.
Love 5. Dia sentiasa takut kehilangan kekasihnya
.
Love 6. Dia sentiasa mengawasi pergerakan kekasihnya kerana dia sentiasa berasa curiga
.
Love 7. Dia tidak suka ada lelaki lain rapat dengan kekasihnya
.
Love 8. Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpukan sepenuh perhatian   kepadanya
.
Love 9. Adakalanya dia seperti seorang anak kecil yang meminta perhatian kerana dia mahu kekasihnya melayannya lebih dari org lain
.
Love  10. Dia menjadi orang yang paling rajin dan sanggup membantu kekasihnya melakukan apa saja
.
Love  11. Dia pandai merajuk hati kerana ingin dipujuk oleh kekasihnya
.
Love  12. Dia akan mengalabah apabila kekasihnya berjauhan daripanya terlalu lama
.
Love  13. Dia sentiasa mempastikan keselamatan kekasihnya
.
Love  14. Dia mementingkan kekasihnya daripada dirinya sendiri
.
Love  15. Dia kerap bertanya adakah kekasihnya mencintainya kerana dia merasa kasihnya lebih kuat daripada kekasihnya
.
Love  16. Dia tidak akan melayan perempuan lain yang tidak ada urusan penting dengannya
.
Love 17. Dia cuba meluangkan lebih banyak masa dengan kekasihnya walaupun terpaksa menunggu kekasihnya dgn sabar. (agak-agak kalau kena tunggu 5 jam nek hangin ke tak? )
.
Love  18. Dia membanggakan kekasihnya di depan orang lain
.
Love  19. Kalau ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan berasa serik dan tidak percaya dengan cinta perempuan lain namun dia sentiasa mengharap kekasihnya kembali kepadanya
.
Love  20. Apabila timbul orang ketiga, dia akan hilang akal dan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya
.
Love 21. Dia menganggap kekasihnya sebagai orang yang paling dipercayainya dan sanggup menyerahkan harta walaupun nyawanya sendiri. (Aku tak sanggup gadai nyawa aku )
.
Love  22. Dia tidak akan berlaku curang kepada kekasihnya namun jikalau dia dia berbuat demikian itu bererti hatinya belum 100 peratus mencintai kekasihnya
.
Love  23. Bukan semua lelaki sanggup menitiskan air mata hanya untuk seorang perempuan tetapi dia sanggup :)



:)THANKS FOR READINGS..!!


Tuesday, 8 November 2011

Sakit..!

•kalau tak mampu mencintai, jangan pernah sentuh hati seseorang..
•kalau tak mampu setia, jangan pernah mengukir janji..
•kalau tak mampu menggenggam hubungan, jangan pernah beri harapan..
•kerana hati manusia itu :
~> terlalu bernilai untuk disakiti
~> terlalu mahal untuk disia-siakan
~> terlalu berharga untuk dihancurkan ...
 pada yg ingin bercinta tu.. hOpe sgt jgnla korang sakitkan hati org yg sudi terima cinta korang tu.. sebab diorang x tau pe keadaan sebenar korang untuk masa yg akan dtg, mungkin sekarang ni bila dorang da mula menerima cinta anda, dorang da serahkn sepenuh hati dorang tu pd korang sebab korang menjaminkan yg kebahagiaan itu milik mereka. korang yakinkan kt diorang yg korang ni la manusia yg akan menjaga dorang sehingga ke akhir hayat mereka.. hmmm.. tapi malangnya.. langit x selalunya cerah.. sampai 1 masa, secara tiba2 pn korang leh berubah.. masa tu dengan mudahnya korang ucapkan berbagai-bagai alasan untuk mula menjauhi diorang yg korang berikan harapan tadi.. diorang yg korang berikan kepercayaan untuk serahkan hati diorang tu kt korang.. hmmm.. pernah korang pk x if korang ni kt tempat org yg korang kecewakan tu.. pernah?? korang de bayangkan x keadaan dorang tu cam mana? x semua manusia tabah.. setabah-tabah dorang pn, dalam hati menangis meraung..! tolongla adakan sifat keperimanusiaan dalam hati korang tu.. xpernah ke korang sayang kt org yg korang kecewakan tu..? walhal org tu la yg selalu ada masa korang susah/senang.. disebab kn de org yg baru, korang da berpaling tadah.. manusia.. sekelip mata je boleh berubah.. tanpa kenal erti pengorbanan.. kesetiaan.. n kenangan yg telah korang lalui sepanjang saat indah korang waktu bercinta dlu..  x terpikir ke korang yg Allah tu maha adil & berkuasa.. setiap hamba2nya yg menzalimi, pasti mendapat balasan.. cuba bayangkan if org yg baru korang excited na "ayat" tu 1 masa nanti wat benda yg sama jgk mcm korang wat kt partner lama korang yg dlu tu.. cubala pk secara matang + jauh kedepan skit.. hmmm.. entahla.. (kalau melukakan hati org tu mmmg hobi dia la kot T_T )
Bercinta mmg mudah, untuk dicintai juga mudah..tapi untuk dicintai oleh org yg kita cintai itulah yg sukar diperoleh.. pedih kan hati bila org yg kita cinta & harapkan dah x menghargai kita.. hmmm... kenapa mereka tu bercinta dgn kita masa mula2 kalau x nak jd pencinta yang setia..?? kenapa ye? korang leh jwb x?? kenapa?? hmmm.... 
Bertemulah kerana Allah dan berpisahlah juga kerana Allah.. Seandainya dirimu bertemu seseorang untuk dijadikan pasangan kerana Allah Ta'ala, maka berpisahlah seketika kerana Allah juga, agar terjagalah hubungan itu dalam keredhaanNya sehinggalah ikatan halal terjalin yang menyatukan dua jiwa.

Sesungguhnya orang yang ikhlas mencintai seseorang keranaNya dan meyakini sepenuhnya akan jodoh adalah ketentuanNya, pasti tidak akan gusar dan gelisah jika terpaksa dahulu berpisah, kerana hatinya yakin pada ketentuan dan takdirNya pasti ada hikmah, dan semua itu telah termaktub didalam KalamNya yang mulia...

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.”. [Ar-Ruum ayat 21]

Dan bagi orang yang benar-benar beriman, pasti akan meyakini sepenuhnya akan janji-janji Allah Ta'ala.

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji, dan lelaki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)....." [An-Nuur ayat 26]

Maka seseorang yang beriman tidak akan sesekali kecewa dan bersedih jika masih belum tiada sesiapa ditakdirkan untuknya dan tidak pula resah gelisah jika perlu berpisah buat sementara samada berbentuk pertemuan, bicara dan sebagainya disebabkan masih tiada lagi ikatan halal bagi jiwanya, demi untuk memperolehi keredhaan dan keberkatanNya, kerana dirinya tetap yakin dan percaya pada takdir dan ketentuanNya adalah terbaik untuk makhluk-makhluk ciptaanNya.

Jika itulah ditakdirkanNya seseorang itu milikmu, tiada sesiapa yang dapat menghalangnya, dan jika itu ia bukan milikmu, meskipun sudah dalam 'genggaman', akan terlepas juga akhirnya.

Ingatlah bahawa pertemuan itu Allah yang aturkan, dan perpisahan itu juga Allah yang tentukan. Oleh itu, biarlah pertemuan itu selari dengan setiap syari'atNya dan perpisahan itu mengikut segala kehendakNya. Bertemu dan berpisah kerana Allah Ta'ala, insyaAllah pasti akan mewujudkan kebahagiaan yang tiada bandingannya.

Pertemuan kerana Allah, maka perpisahan pun pasti kerana ALLAH. Jangan bersedih untuk sebuah perpisahan kerana setelah perpisahan itu, telah menunggu pertemuan yang lebih indah...

Hakikat Allah pasti telah siapkan pertemuan-pertemuan lain yang lebih indah. Kerana disebalik apa yang terjadi didunia ini, pasti ada hikmah yang tersembunyi..~
♥ ..."Ya Allah, berikanlah kebahagiaan kpd kami ketika kesedihan mengisi hari kami, kemanapun kami melangkah Engkau menyertai kami, dlm kehilangan, kesakitan, kesepian, & terluka kami. Kuatkanlah kami dlm menjalani hidup ini untuk menebarkan cinta & kasih sayang bagi sesama insan..." ♥
Amin ya rabbal alamin..~~ T_T
Post by :: Hati yg kau lukai..
thanks cz sudi membaca...



 

Saturday, 22 October 2011

~S.H.a.R.i.N.g~ ♥♥ BILA PEREMPUAN MENANGIS ♥♥


  

Seorang perempuan takkan menangis dengan mudah, tetapi hanya apabila dia mula menyintai anda, dia mula merendahkan egonya untuk anda semata-mata kerana anda.
... ...
Apabila dia menangis di hadapan anda,
Apabila dia menangis kerana anda,
Pandanglah matanya,
Bolehkan anda rasakan apa yang dia rasa?
Pernahkah anda CUBA untuk memahami apa yang dia rasa?
Fikirkan…
Berbaloikah dia menangis,
Dihadapan anda,
Hanya kerana anda?     



 

Seorang perempuan takkan menangis dengan mudah, tetapi hanya apabila dia mula menyintai anda, dia mula merendahkan egonya untuk anda semata-mata kerana anda.
... ...


 

Apabila dia menangis di hadapan anda,
Apabila dia menangis kerana anda,
Pandanglah matanya,
Bolehkan anda rasakan apa yang dia rasa?
Pernahkah anda CUBA untuk memahami apa yang dia rasa?
Fikirkan…
Berbaloikah dia menangis,
Dihadapan anda,
Hanya kerana anda?    
Dia menangis bukan kerana dia lemah,
Dia menangis bukan kerana dia kasihan atau simpati,
Dia menangis,
Kerana dia tidak lagi mampu untuk menangis didalam hati,
Kesedihan yang dirasainya menjadi semakin berat untuk disimpan.

Guys,
Cuba ambil masa untuk berfikir,
Jika si dia menangis hanya kerana anda,
Mungkin sudah tiba masanya anda fikir kembali di mana silap anda,
Kerana hanya anda tahu jawapannya.


   

Fikirkan,
Kerana suatu hari nanti,
Ianya mungkin terlalu lambat untuk menyesal,

Atau terlalu lambat untuk mengucapkan “maafkan saya…”

Guys, kalau seorang perempuan menangis kerana anda, janganlah anda membiarkan dia menangis keseorangan. Beradalah disisi dia, menemani dia, kerana dialah yang akan setia dengan anda sehingga akhir hayat anda.

Guys, kalau seorang perempuan menangis kerana anda, janganlah anda meninggalkan dia selagi dia masih memerlukan anda. Kerana anda akan merosakkan hidup dia.

Guys, jangan pernah mengungkapkan rasa cinta anda kepada seorang perempuan selagi anda belum benar-benar yakin dan sedia untuk bercinta. Kerana anda hanya akan membuatkan si dia menangis dan sengsara...Mudah bagi seorang perempuan untuk berpura-pura melupakan cinta lamanya terutama cinta pertama, tetapi bukan mudah untuk membuang parut dalam jiwanya...