Pages

Friday, 28 December 2012

Hari Jumaat..Penghulu Segala Hari

 Assalamualaikum... emm.. di pagi yg indah bg penghulu segala hari ini.. saya memulakan hari Jumaat sy hari ni dgn lafaz Bismillahirrahmanirrahim...~~ =)  hari ni yana just terdetik na share sedikit  informasi yg kemungkinan menyentuh hati & mengingatkan kita betapa kerdilnya kita dimuka bumi ini jika na dibandingkan dengan kebesaran Allah S.W.T.  & paling penting.. betapa beruntungnya kita dilahirkan sebagai umat Islam... Subhanallah.. syukur Alhamdulillah.. Allahuakbar..
Jom kte scroll ke bawah...~~~

.
.
.
.
.
.

Keberkatan Hari Jumaat

Nabi s.a w bersabda: "Sesungguhnya Allah telah menugaskan dua Malaikat untuk menulis segala apa yang dilakukan atau dituturkan oleh seseorang hamba-Nya (satu disebelah kanannya dan yang satu lagi disebelah kirinya); kemudian apabila orang itu mati.maka Tuhan perintahkan kedua Malaikat itu dengan firman-Nya: "Hendaklah kamu berdua tinggal tetap di kubur hamba-Ku itu serta hendaklah kamu mengucapkan tasbih, tahmid dan takbir hingga ke hari qiamat dan hendaklah kamu menulis pahalanya untuk hamba-Ku itu." Dan pada satu Athar, ada disebutkan bahawa kedua Malaikat itu melaknat si mati hingga ke hari Kiamat - jika ia seoarang kafir.
.
.
.
yang dibawah ni cerita lain pulak...~~
 
     P/s: yana dapat dari Facebook.. Pemandangan & Fenomena ni terjadi semasa Solat Isyak selepas Kuliah Ustaz Azhar Idrus Masjid Sultan Ismail Perta, Kubang Kerian, Kota Baharu malam tadi.  (photografer ini solat di bahagian bawah selepas snap gambar ini ya)

Subahanallah.. Rasa nak menitis air mata tengok gambar ni.
Bagaimana pula perasaan anda?? 


Lagi 1 yg yana na share...
Nabi Muhammad s.a.w. menyuruh kita melakukan pergerakan fizikal bagi mengawal emosi marah adalah bertujuan melenturkan dan meredakan ketegangan saraf otak...

“Jika kamu marah dalam keadaan berdiri, duduklah. Jika kamu masih marah, padahal sudah dalam keadaan duduk, berbaringlah. Jika kamu masih marah, padahal sudah dalam keadaan berbaring, segera bangkit dan ambil air wudu untuk bersuci dan lakukan shalat sunah dua rakaat.”

Itulah hikmah ketika marah berdiri perlu duduk, ketika duduk perlu berbaring. Dan air wudhu' pula mampu memadamkan hati yang sedang menyala apinya...

Emosi marah juga terhapus dengan istighfar yang berterusan... :)


Emm.. apa2 yang anda rasa berilmiah dan patut disebarkan seperti pemandangan di atas ini, anda boleh berkongsi2.. silalah.. =)

TQ kerana sudi membaca... 

 

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget

~~HotteSt & CharMiNg~~