Pages

Saturday, 11 June 2011

Air Kosong / air masak putih..~

 
Hye... hari ni na share serba sedikit pasal kebaikan air kosong.. atau nama lainnya yg pernah aku dgr la.. emm, air putih.. air masak.. air mati dan plain water.. hehe.. (tetiba speaking lak ^^, )
Emm.. mak aku selalu pesan camni.. " Kak Long, banyakkan minum air masak mati.. sebab banyak sangat manfaatnya.. nak2 lg kalo 1 hari tu kte byk makan makanan yg berminyak.. manis2 & minum minuman yg manis.. kak long sendiri insafkn bila tgk org kene potong kaki ni.. so kita mesti balas balik dgn air masak ni supaya dia balance dlm badan kte.. minum secukupnya" n so on lg laaa.. mmg slalu sgt la aku kne lecture pasal minum air masak ni.. spe2 yg kenal mak aku pn mesti pnah dgr jgk dia ckp pasal ni.. HAHA.. klaka lak sbb kadang2 aku leh hafal pe yg dia ckp.. da biasa dgr la katakn.. heee..


Haa..! celoteh pnye celoteh.. ni kt bwh ni serba sedikit kebaikan air kosong ni k..~


Diantara kepentingan air untuk tubuh badan kita.
  • Air menstabilkan suhu badan
  • Air mengangkut nutrisi dan oksigen ke dalam sel
  • Air melembabkan udara dalam paru-paru
  • Air meningkatkan kadar metabolisma
  • Air melindungi organ-organ
  • Air membantu organ-organ untuk serap nutrisi dengan baik
  • Air melindungi dan melembabkan rawan
Apakah kesan  negatif  yang akan berlaku sekiranya kita kekurangan air?
Tubuh selalu kepenatan. Memang dapat dirasakan, tubuh akan cepat terasa sangat letih. Buat kerja pun jadi lambat, tak berapa nak produktiviti.
Kesan-kesan lain.
  • Sakit kepala yang kerap atau migrain.
  • Sembelit. Yela, bila dah air dah kurang.
  • Ketegangan otot
  • Tekanan darah yang tidak seimbang
  • Masalah buah pinggang
  • Kulit kering
  • Risiko Kematian
Otot kita 75% air
Tulang kita 22% air
Darah kita 83% air

Pakar kesihatan menyatakan bahawa kita manusia dikehendaki meminum sekurang-kurangnya 8 gelas air kosong sehari. Kenapa? Berikut disenaraikan 4 + 4 = 8 Manfaat Air Kosong untuk tatapan anda semua.
  • Melancarkan Sistem Pencernaan - Mengambil air kosong dalam kuantiti yang cukup akan melancarkan sistem pencernaan manusia dan mengelakkan masalah seperti sembelit. Air kosong juga melambatkan pertumbuhan zat-zat yang mengakibatkan kanser. Mencegah penyakit batu karang dan ginjal.
  • Perawatan Kecantikan - Tubuh bandan kita akan menyerap air daripada kulit sehingga menyebabkan kulit kering. Dengan meminum air kosong, ia dapat melindungi, melembab dan menyihatkan kulit.
  • Kesuburan - Meningkatkan produktiviti hormon kaum adam dan hawa.
  • Menyihatkan Jantung
  • Ubat STROK - Kemampuan air melancarkan perdearan darah dan sistem pernafasan membuatkan ia bertindak untuk menguatkan otot-otot dan ligamen
  • MENENANGKAN - Air hangat dapat melebarkan pembuluh darah dan mencegah kekakuan otot, menghilangkan rasa nyeri serta menenangkan fikiran.
  • Menguruskan Badan - Minum air suam sebelum makan akan membuatkan anda lebih cepat kenyang dan hal ini akan membuatkan anda kurang makan.
  • Memberi Kesegaran Pada Tubuh       
  • Kajian para saintis mendapati amalan minum air sebaik bangun dari tidur setiap pagi mempunyai banyak manfaat.

    Japanese Medical Society misalnya berjaya membuktikan dalam kes-kes tertentu, amalan ini mampu memulihkan penyakit termasuk yang serius.

    Diantara penyakit yang termasuk dalam penyelidikan persatuan perubatan di negara matahari terbit itu ialah sakit kepala, sakit-sakit badan, sistem jantung, artritis, degupan jantung yang pantas, epilepsi, lemak berlebihan, bronkitis, tibi, meningitis, buah pinggang dan jangkitan pada air kencing.

    Bagaimanapun amalan minum air kosong sebaik jaga dari tidur ini perlu mengikut beberapa peraturan untuk memastikan keberkesanannya.

    • Minum empat gelas air (160 ml) sebaik jaga dari tidur setiap pagi dan sebelum memberus gigi.
    • Berus gigi dan bersihkan mulut tetapi jangan makan atau minum apa-apa untuk 45 minit.
    • Selepas 45 minit anda boleh makan dan minum seperti biasa.
    • Selepas 15 minit mengambil sarapan, makan tengahari dan makan malam jangan makan atau
    minum untuk tempoh dua jam.
    • Bagi pesakit yang lanjut usia dan tidak larat minum empat gelas air sekali gus diperingkat
    permulaan, mereka boleh memulakan kaedah rawatan ini dengan meminum air secara
    berperingkat sehingga mampu mencapai empat gelas sehari.
    • Kaedah rawatan dipercayai mampu merawat pelbagai penyakit dalam tempoh tertentu.

    1. Tekanan darah tinggi – 30 hari
    2. Gastrik - 10 hari
    3. Diabetes – 30 hari
    4. Sembelit – 10 hari
    5. Kanser – 180 hari
    6. Tibi – 90 hari.

    Pesakit artritis hanya perlu mengikuti rawatan tersebut untuk tiga hari. Rawatan ini tidak mempunyai sebarang kesan sampingan kecuali diperingkat awal pesakit mungkin kerap buang air kecil.

    sumber:http://www.kpwkm.gov.my/                                  
     

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget

~~HotteSt & CharMiNg~~