Pages

Sunday, 31 July 2011

.::..AhLaN WaSAhLAN yA RaMaDHaN..::.


"... dan makan dan minumlah hingga jelas bagimu benang putih dari benang hitam, yaitu fajar, kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai malam...( AL-Baqarah :187)  "



Assalammuaalaikum...~ 
Ahlan wasahlan kpd semua yg sudi menjengah ke bLOg saya ni.. ^_^ 
Alhamdulillah.. syukur kehadrat ILLahi kerana pada kali ini sebagai umat islam, sekali lagi saya dpt menyambut ramadhan pada tahun ini dgn hati yg ikhlas.. Pada hari ini..1 Ogos 2011, tepat jam 1.01 pagi.. & Di sini juga saya ingin memohon Maaf atas segala kekhilafan diri saya selama ini kpd semua Ahli keluarga.. Ibu bapa.. Saudara Mara.. Guru2.. & Sahabat2 sekalian.. 

Ok la.. Selalunya kan.. bila puasa je kOrang suka dengar apa ye??
.
.
.
Radio?
.
.
Nasyid?
.
Mp3 milik kOrang?
.
Suara Kekasih?
.
Lagu MyHeart?
.
.
Hmm.. nampaknya smua diatas tidak benar sama sekali.. aNda tipu.. 
Anda suka dengar Azan Maghrib kan?? hehe.. gurau2 jew ye.. 
Selamat Menjalani Ibadah Puasa di bulan RAmadhan Al-mubarak ini..~
Semoga kite bersama menghayati keindahan ramadhan kareem..
Ahlan Wasahlan Yaa Ramadhan!。◕‿◕。~



 sMua da ready na Puasa kan..? kalo camtu.. jOm sama2 baca niat kt bawah ni..~ 

Lafaz Niat Ringkas
نَوَيْتُ صَوْمَ رَمَضَانَ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku puasa Ramadhan kerana Allah Taala.
Lafaz Niat Lengkap
نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.
Sebenarnya, bangun untuk bersahur juga sudah dikira sebagai niat puasa.

Diriwayatkan dari Al-Miqdam bin Ma'di Yaqrib, dari Nabi saw. bersabda :Hendaklah kamusemua makan sahur, karena sahur adalah makanan yang penuh berkah. ( H.R : An-Nasa'i )

Diriwayatkan dari Zaid bin Tsabit t berkata : Kami bersahur bersama Rasulullah saw.kemudian kami bangkit untuk menunaikan shalat ( Shubuh ). saya berkata :Berapa saat jarak
dan waktu Shubuh )?Ia berkata : Selama orang membaca lima puluh ayat. ( H.R : Al-Bukhary
dan Muslim )



Diriwayatkan dari Salman bin Amir, bahwa sesungguhnya Nabi saw. telah bersabda :Apabilasalah seorang diantara kamu puasa hendaklah berbuka dengan kurma, bila tidak ada kurma
hendaklah dengan air, sesungguhnya air itu bersih. ( H.R : Ahmad dan At-Tirmidzi)



Haa.. Nampak piC kt atas ni.. hehe.. tu semua adalah perbuatan2 yg dilarang..
 & ada juga amalan2 yg  perlu kta lakukan.. tiada gangguan dr SYAITAN nirrajim.. 
bermakna kte seharusnya memperbanyakkan amal ibadat 
dgn lebih khusyuk & sempurna tanpa gangguan.. InsyaAllah.. 
Bulan Puasa ni juga kte tidak boleh makan & minum di siang hari..
 Jgn pOnteng Puasa tao..! ;)

Dibulan Puasa ni jgk kte mesti berkasih sayang dgn seluruh Ahli keluarga~ saudara mara~ 
mengasihi rakan2.. n  semua muslimin muslimat.. bersedekahlah pada saudara seislam yg kurang berkemampuan.. Sesungguhnya x salah kte kongsikan rezeki dr Allah dgn mereka walaupun x banyak..

Ok.. lps berbuka.. Solat Maghrib.. then pe kte wat?? da mcm mengajar kt skolah la pulak kan.. hehe.. 
lps tu kte boleh solat terawih.. dlm bulan ramadhan ni je la kte jmpe solat terawih.. Besar tao syafaat & pahala bersolat terawih dimalam-malam bulan ramadhan ni.. setiap hari2nya de ganjaran & keistimewaan yg berbeza utk setiap umat yg menunaikan sola terawih ni.. 

LAFAZ NIAT SEMBAHYANG TERAWIH
 


Bermaksud: Sahaja aku sembahyang Tarawih dua rakaat ma'mum kerana Allah Taala 

Rukun Sembahyang Tarawih
Rukun sembahyang sunat Tarawih ini sama sahaja dengan rukun sembahyang yang lain juga.

SEMBAHYANG WITR

1. Sembahyang Sunat Witr


a) Menurut kebiasaan umum orang-orang Islam di Malaysia menunaikan sembahyang Witr selepas sunat Tarawih ini sebanyak 3 rakaat sahaja. Sunat Witr ini ditunaikan secara berjamaah.
b) Salam selepas dua rakaat yang pertama.
c) Lafaz niat sembahyang sunat Witr


i- bagi dua rakaat yang pertama: 

 
                    Bermaksud: Sahaja aku sembahyang 
                    Witr dua rakaat ma'mum kerana Allah Ta'ala.

                              ii- bagi rakaat yang akhir: 
 
 Bermaksud: Sahaja aku sembahyang Witr s
atu rakaat ma'mum kerana Allah Ta'ala.

       






d) Pada malam 16 hingga akhir Ramadhan adalah sunat dibaca [doa] 
        Qunut pada rakaat yang akhir. Lafaz Qunut di sini sama
        juga dengan lafaz Qunut semmbahyang Subuh. Dan jika tidak membaca 
        Qunut ini adalah disunatkan Sujud Sahwi 







                   (,^^) (^^,)






4 comments:

  1. memang paling suka bila dengar azan maghrib, hehe :)

    ReplyDelete
  2. Terima Kasih Munira & Abe GOreng.. SeLaMat Berpuasa kOrang.. tO Apple Zara jugak.. =) da planning na berbuka puasa pe ari ni?? hehe..

    ReplyDelete

There was an error in this gadget

~~HotteSt & CharMiNg~~